Clutch Repair on a Peugeot 205 (Dutch)

Koppeling peugeot 205 1.4 GR XY7

* Verwijder het linker voorwiel en stuur volledig naar links.

* Verwijder de kunsstof kap tussen wielkast en motorcompartiment.

* Al dan niet op een brug: laat de olie uit het blok lopen.

* Verwijder de accu.

* Verwijder de luchtfilter

* Voor extra bewegingsvrijheid: verwijder de grille en de balk met motorkapsluiting.

* Verwijder de startmotor.

* Ondersteun vanaf nu het motorblok, ofwel door een steun van onderaf, ofwel door een takel van bovenaf (maar niet aan het hijs-oog, want die zit aan de klok en die moet er juist af!)

* Draai de bovenhelft van de klok los en verwijder daarmee:

* de steun voor de luchtfilter

* de aarddraad

* het hijs-oog

* een of andere sensor (toerenmeter? mijn auto heeft geen toerenteller op het dashboard, maar het zou goed kunnen)

* Draai de kabel en arm van het koppelingspedaal los. LET OP: deze wordt door een los stangetje verbonden met de koppelingsarm van de klok! Niet kwijt raken dus!

* Hijs de auto op en draai de onderzijde van de klok los. Vergeet niet steun van de koppelingskabel los te draaien (sleutel 17)

* Als je nu vergeten bent de motor weer/nog te ondersteunen, dan heb je een probleem: Je motor kan er uit scharnieren waarmee de linker steun beschadigt en je versnellingspook-overbrenging is aan gort.

* Haal de motorsteun los van de klok en los van het chassis. Dit zit aan de plaat waar de accu op staat. Deze hele plaat moet er ook uit; anders krijg je de steun er niet uit.

* Til de klok van het blok (lastig: pennen houden hem deels op zijn plaats en de oude pakking zit vastgekoekt)
Er is een aantal punten waar je met een rubber hamer op kunt slaan om de klok in beweging te krijgen. Daarna kun je voorzichtig met een schroevendraaier iets wrikken terwijl je aan de klok trekt. Dit is handiger met 2 mensen.

* Als de klok los komt, steekt daar een overbrengingsas uit naar de versnellingsbak. Deze kan het bemoeilijken om de klok vrij te krijgen!

* Let er op dat je nu wel een aantal kilo aan het tillen bent. In mijn ervaring is dat makkelijker op een karretje liggend dan rechtop onder een brug staand.

* Draai de oude drukgroep nu los. Ook deze klemt nog vast op pennen. Met voldoende impuls zijn de bouten los te draaien terwijl je links het V-snaar-geleidewiel vast houdt, maar Haynes raad aan om deze met een schroevendraaier te blokkeren.

* Verwijder de oude drukgroep enkoppelingsplaat.

* Verwijder alle restanten van de oude pakking, zowel van de klok als van het blok.

* Maak het vliegwiel schoon met alcohol.

* Maak de klok van binnen schoon. LET OP: Dit bevat asbeststof!

* Verwijder de oude druklager uit de klok en plaats de nieuwe. Let erop dat de koppelingsarm weer goed op zijn draaikogel komt!

* Plaats de nieuwe koppelingsplaat met de centertool, dikke zijde van de motor af.

* Plaats de nieuwe drukgroep en schroef deze vast TERWIJL JE CONTROLEERT OF DE CENTERTOOL NOG VRIJ BEWEEGT!!! (drukgroepbouten vastzetten met 10Nm)

* Verwijder de centertool.

* Smeer de nieuwe pakking dun in met vaseline en plaats hem op de pennen van de motor.

* Plaats de klok terug. Dit gaat vaak makkelijker als iemand anders het vliegwiel enkele graden in beweging brengt (mogelijk met V-snaarwiel)

* Draai alle bouten van de klok aan met 12Nm

* Vergeet niet de steun van de koppelingskabel, de luchtfiltersteun, aarddraad etc weer terug te plaatsen.

* Plaats de motorsteun weer terug en daarmee het accu-plateau.

* Plaats de balk met motorkapslot en de grille weer terug.

* Plaats de startmotor, verbind alle draden en sensoren weer, luchtfilter er weer in en aansluiten, accu terug.

* Voor de olie-aftapdop heb je wellicht een nieuwe afdichtring nodig. En het is inmiddels, net als bij mij, na sluitingstijd van winkels. Handiger was dus om van tevoren bij de Brezan even een doosje met 20 van die ringen te halen.
Je kunt dit tot morgen uitstellen en tijdelijk afdichten met iets anders dat niet opgelost wordt door olie en dat tegen temperaturen rond de 100 graden kan.
Je bent dan wel gedoemd om ofwel een halve liter olie over je handen te krijgen bij het plaatsen van een nieuwe ring, ofwel alles leeg te laten lopen en daarna te vullen.

* Bij voorkeur vul je de motor met verse olie, 10W40 of 15W40. Als je olie nog maar een paar maanden oud is, kun je overwegen het opnieuw te gebruiken.

* Tot slot nog even het koppelingspedaal afstellen:

* Trek de scharnierarm op de klok met de hand zo ver mogelijk richting de motor.

* Duw de koppelarm van de klok met de hand zo ver mogelijk van de motor af.

* Plaats het losse stangetje ertussen en draai de stelschroef met de hand zo strak mogelijk aan. Draai daarna met een sleuteltje de borgmoer van de stelschroef stevig aan.

* Controleer of het pedaal weer beweegt als een nieuwe auto en of ie niet teveel speling heeft.

* kunsstof kap terug, wiel er weer op en als je niets vergeten ben (en als ik niets vergeten ben) kun je direct wegrijden.

* Let op: Een andere koppeling is altijd wennen. Maar als je in een andere auto rijdt, is dat logisch.
Onderbewust is het niet logisch dat je eigen auto anders koppelt, dus de leercurve is iets langer dan bij wisselen van auto! Als je pech hebt wel een kwartier...


2017 :: Hammer and an Ale :: powered by GetSimple CMS